38 de lecții despre cum să recunoaștem gândirea eronată. +500 erori de depistat
Ce este o eroare de gândire?
Eroarea de gândire reprezintă o greşeală de logică, o judecată greşită în raționamentul cuiva.
Cu ajutorul acestei cărți, poți învăţa cum să-ți antrenezi mintea, astfel încât să identifici cele mai frecvente erori de raționament şi să rezişti tehnicilor de manipulare.
Volumul cuprinde peste 500 de exerciții de depistare a erorilor și jocul detectivului de erori.
"Această carte se adresează detectivilor – detectivilor de erori în gândire. Am scris-o ca să te ajute să identifici erorile de gândire atunci când le auzi pe stradă, le descoperi în ziar sau îți dai seama că le faci chiar tu. Scopul cărții de față este ca tu să reușești să găsești răspunsul la întrebarea: Ce înseamnă gândire incorectă? Sperăm, de asemenea, să descoperi că a-ți pune capul la contribuție este amuzant.
Pentru început, îți vom arăta de ce este important să îți dezvolți și să îți exersezi mintea. Apoi, vom împărți cele mai des întâlnite greșeli de gândire în trei secțiuni: evitarea întrebării, emiterea de presupuneri și erorile statistice. Îți vom explica cum să le identifici și îți vom oferi exerciții de depistare a acestora. Urmează o secțiune referitoare la tehnicile de propagandă folosite de agenții de publicitate și de politicieni. Cartea se încheie cu Jocul detectivului de erori, pe care îl poți juca împreună cu prietenii sau cu părinții tăi.
La finalul acestei cărți:
1. vei ști să identifici un raționament greșit;
2. vei prețui mai mult gândirea corectă;
3. vei ști cum să eviți erorile în felul în care gândești." Hans Bluedorn, Nathaniel Bluedorn
Recomandare de vârstă: 12 ani+.
Sugestii de integrare a activităților propuse de carte în curriculumul școlii
- Educație socială. Clasa a V-a (Gândire critică) – pentru domenii ca: Formularea de întrebări, Argumentarea unui punct de vedere personal
- Educație socială. Clasa a VII-a (Educație pentru cetățenie democratică) – pentru Rolul îndeplinit de mass-media în societate și în formarea opiniei publice
- Limba și literatura română. Clasa a VIII-a – pentru lecțiile de comunicare orală și de redactare: Textul argumentativ, Argumentare și persuasiune, Tipare textuale de structurare a ideilor (comparație, analogie, pro-contra)
- Istorie. Clasele V-VIII – pentru activități de învățare care solicită folosirea perspectivelor multiple şi a capacităţilor de analiză critică pentru luarea deciziilor pe bază de argumente şi dovezi pertinente: compararea surselor istorice oficiale cu cele neoficiale, compararea ideilor şi valorilor umane analizând două surse, interpretarea critică a informaţiilor oferite de surse istorice, dezbaterea unor cazuri reale care implică prejudecăţi şi stereotipii
- Opționale de gândire critică și de dezbateri
- Opționale de educație media
- Olimpiada națională de dezbateri pentru juniori
- Olimpiada națională de argumentare, dezbatere și gândire critică „Tinerii dezbat”