Călătoriile micului om. Știința cititului #2
Micul Om este în vacanță, dar nu a uitat să-și pună în bagaj o serie nouă de cărți. Nicio vacanță fără cărți! Acesta este motto-ul lui. Înainte de a-și începe vacanța, a studiat intens despre știința cititului și a aflat despre toate lucrurile minunate care se întâmplă în creier.
Iată 3 idei principale:
Cititul este o abilitate dobândită și nu un proces natural. Creierul nostru este cablat pentru producția de vorbire. Acest lucru înseamnă că pentru a putea citi, creierul nostru trebuie să preia limbajul auditiv și să-l traducă în scris.
Pentru a putea înțelege ce conține o pagină tipărită, copiii trebuie să stăpânească anumite abilități anterioare citirii: abilități de limbaj (vocabular, sintaxă, structură narativă) și abilități fonologice (corelarea literelor cu sunetele).
Majoritatea oamenilor nu-și amintesc cum au învățat să citească. Pentru adulți, cuvintele par să zboare de pe pagină, creând iluzia că alfabetizarea a fost ceva natural sau ușor. Cititul nu este la fel de natural ca mersul sau vorbitul; creierul nostru de cititor a avut nevoie să fie automatizat, astfel încât să proceseze literele și sunetele simultan.
Descoperirea tuturor acestor curiozități despre știința cititului, l-a determinat pe Micul Om să caute și mai multe informații despre importanței lecturii și diferitele moduri în care ne formăm obiceiurile de lectură.
Cel mai mic/mare răsfoitor de cărți a compilat o nouă listă uimitoare de dovezi care să-ți arate cât de necesar este cititul atât pentru noi, cât și pentru societate.
Un îndrumar esențial pentru orice cititor preocupat de știința cititului este Ca un roman de Daniel Pennac. Un eseu fermecător prin ingeniozitate și sinceritate, care se adresează oricărui cititor, dar în special tinerilor, făcându-i să (re)descopere bucuria lecturii, iubirea față de cuvânt, autor, carte și (re)deschizându-le apetitul pentru aventura cunoașterii prin magia lecturii. (Ileana Cantuniari, traducătoare)
Să citești și să aștepți.
Nu forțezi curiozitatea, o trezești.
Să citești, să citești și să ai încredere în ochii care se deschid, în mutrițele care se bucură, în întrebarea care se va naște și care va atrage după ea o altă întrebare. Ca un roman de Daniel Pennac.
Recordul mondial la citirea rapidă este deținut de Howard Berg, recunoscut de Cartea Recordurilor ca fiind cel mai rapid cititor din lume, record pe care îl deține și astăzi. El poate citi cu o viteză incredibilă de peste 25.000 de cuvinte pe minut. Mulți au pus la îndoială capacitatea acestuia, deoarece nu a fost făcut niciun experiment care să verifice veridicitatea acestui lucru.
Probabil că la o asemenea viteză, înțelegerea textului ar fi aproape de zero. Oare poți citi și întoarce paginile atât de repede fără a le rupe? Nu o să aflăm prea curând adevărul, dar este important să reținem că citirea rapidă poate fi învățată.
Cele mai multe recorduri se înregistrează în vacanță, mai ales când ai o listă faină de cărți.
Dosarul unei vacanțe de groază: Al treilea caz al Detectivilor Aerieni de Ana Rotea
Plictisitoarea vacanţă de vară a fraţilor Răţoi de Dan Coman
Vacanța lui Nor de Ileana Surducan, Maria Surducan
8 povestiri de vacanță de Adina Popescu
În timpul lecturii, ochii noștri se mișcă în direcții diferite.
În timp ce citești această pagină, ochii tăi nu se mișcă într-o linie dreaptă, de la stânga la dreapta, literă cu literă sau cuvânt cu cuvânt, așa cum ai putea crede. Creierul tău doar îți creează această impresie. Cercetările privind mișcarea ochilor arată că aceștia se mișcă pe pagină în mod aleatoriu, uneori sărind cuvinte și fixându-se asupra altora. Mișcările scurte și rapide pe care ochii tăi le fac sunt numite sacade. Locul în care ochii se opresc este numit fixație, iar regresia apare atunci când ochii se întorc pentru a verifica un cuvânt.
Cărțile de bandă desenate sunt amuzante, captivante și te fac să privești în toate direcțiile.
Omul-Păianjen #2. Căutare cuantică! de Mike Maihack
Invincibil 2: Supererou local de Pascal Jousselin
Dog Man (#4). Dog Man și Super Pisoiul de Dav Pilkey
Geniile sunt adesea cititori rapizi. Deocamdată nu există niciun studiu care să confirme această afirmație. Știm totuși că o persoană obișnuită citește în medie, între 200 și 300 de cuvinte pe minut, iar practica poate duce la o creștere de până la 500 de cuvinte pe minut. De exemplu, Napoleon putea citi cu o viteză uluitoare de 2000 de cuvinte pe minut.
Sponge Bob nu e un geniu, dar e un prieten bun, are o inimă mare și adoră banda desenată. Este cel mai simpatic încurcă-lume. Geniu sau nu, cititor rapid sau lent, important este să-ți găsești cărțile preferate. De exemplu, Sponge Bob adoră benzile desenate cu super eroi marini.
O bibliotecă în casă, indiferent de dimensiune poate schimba viața copilului. Un studiu pe o perioadă de 20 de ani a demonstrat că investiția în cărți poate avea un impact semnificativ asupra dezvoltării educaționale a copiilor. Un număr de cel puțin 20 de cărți într-o casă are un impact semnificativ asupra progresului educațional al copiilor. Cu cât sunt mai multe cărți într-o casă, cu atât este mai mare beneficiul. Cercetarea a fost condusă de Dr. Mariah Evans, profesor asociat de sociologie la Universitatea din Nevada, Reno. Aceasta a lucrat în colaborare cu cercetători de la UCLA și Universitatea Națională Australiană. Proiectul a fost unul dintre cele mai ample și cuprinzătoare studii realizate vreodată cu privire la influențele asupra nivelului educațional al copiilor.
O carte care înlocuiește o jumătate de bibliotecă (Deutsches Allgemeines Sonntagsblatt) este Povestea fără sfârșit de Michael Ende. Scriind o poveste în poveste ce se autogenerează la infinit, Michael Ende le demonstrează cititorilor săi că nimic nu se sfârșește cu adevărat, ci doar se preschimbă, și că, în final, cheia ce deschide poarta tuturor posibilităților stă în puterea de a afla cine ești cu adevărat.
- Aș vrea să știu, spuse vorbind singur, ce se petrece de fapt într‑o carte cât timp stă închisă. Probabil că nu există decât literele tipărite pe hârtie, dar totuși – ceva tot trebuie să se petreacă, fiindcă atunci când o des‑ chid, găsesc acolo o întreagă poveste. Apar personaje pe care eu nu le cunosc, fel de fel de aventuri, și isprăvi, și lupte – uneori au loc furtuni pe mare, sau ajungi în țări Povestea fără sfârșit și orașe străine. Toate astea se găsesc într‑un anumit fel în carte. Trebuie s‑o citești ca să le trăiești pe toate, asta‑i limpede. Dar ele se găsesc deja acolo. Aș vrea să știu în ce fel? Povestea fără sfârșit de Michael Ende
S-ar putea să avem celule cerebrale individuale dedicate exclusiv cărții preferate!
Când învățăm să citim într-o altă limbă, folosim un subgrup diferit de conexiuni neuronale față de cel folosit pentru limba română. De exemplu, poți avea celule deidicate exclusiv citirii romanului Ursuleţul Winnie Puh de A. A. Milne. Cercetătorii susțin existența acestor celule, pe care le numesc celulele bunicii sau neuronii Jenifer Aniston. Într-un experiment cu pacienți epileptici, s-au implantat electrozi pentru a identifica debutul crizelor. Participanților li s-au arătat imagini cu Jennifer Aniston, ceea ce a determinat activarea unui singur neuron situat în lobul temporal medial. Însă, neuronul nu a reacționat când au fost prezentate imagini și cu alte celebrități - și chiar neuronii vecini au rămas inactivi. Această cercetare sugerează că obiecte individuale, cum ar fi cartea ta preferată, pot activa celule cerebrale individuale.
Potrivit neuroștiinței, experiențele fictive au capacitatea de a se integra cu experiențele noastre existente. Atunci când citim despre alte persoane care trăiesc anumite emoții, în creier se activează aceleași rețele neuronale ca și cum am trăi noi înșine acele evenimente.
Cititul ne face mai buni în relația cu noi înșine și cu ceilalți. Să avem spor la citit și să ne îmbunătățim mereu!
Top 3 cărțile preferate de vacanță ale Micului Om:
Familia Penderwick: Poveste de vară cu patru surori, doi iepuri și un băiat foarte interesant de Jeanne Birdsall
Cei cinci faimoși #1. Cei cinci pe insula comorii de Enid Mary Blyton
Insula roboților de Peter Brown
Surse:
https://www.educationworld.com/a_issues/chat/chat265.shtml#
https://www.oedb.org/ilibrarian/your-brain-on-books-10-things-that-happen-to-our-minds-when-we-read/
https://www.unr.edu/nevada-today/news/2010/books-in-the-home-as-important-as-parents-education-level
https://www.newscientist.com/article/dn7567-why-your-brain-has-a-jennifer-aniston-cell/