René Goscinny și Jean-Jacques Sempé - creatorii Micuțului Nicolas

de Arthur14 iulie 2021
René Goscinny și Jean-Jacques Sempé - creatorii Micuțului Nicolas

René Goscinny

M-am născut pe 14 august 1926 la Paris şi imediat după aceea am început să cresc. A doua zi, era 15 august şi am rămas acasă.

 

Familia lui René Goscinny emigrează în Argentina, unde acesta urmează cursurile Colegiului francez din Buenos Aires: „Eram măscăriciul clasei. Dar, cum eram destul de bun la învăţătură, n-am fost exmatriculat.“

Îşi începe cariera la New York. Întors în Franţa la începutul anilor ’50, dă naştere unei serii de eroi memorabili. Goscinny imaginează aventurile Micuţului Nicolas împreună cu Jean-Jacques Sempé, inventând un limbaj ştrengăresc care îl va face faimos pe micul şcolar. Apoi îl creează pe Astérix împreună cu Albert Uderzo. Triumful micului erou al galilor va fi fenomenal. Traduse în 107 limbi şi dia lecte, aventurile lui Astérix fac parte din cele mai citite cărţi din întreaga lume.

Autor prolific, Goscinny realizează în acelaşi timp Lucky Luke împreună cu Morris, Iznogoud împreună cu Tabary, Les Dingodossiers împreună cu Gotlib etc.

Ca director al ziarului Pilote, revoluţionează banda desenată, ridicând-o la rang de „a 9-a artă“. În calitate de cineast, Goscinny pune bazele Studiourilor Idéfix, împreună cu Uderzo şi Dargaud. Realizează câteva capodopere ale desenului animat: Astérix et Cléopâtre, Les Douze Travaux d’Astérix, Daisy Town şi La Ballade des Dalton. Va primi postum un premiu César pentru întreaga operă cinematografi că.

René Goscinny moare pe 5 noiembrie 1977, la vârsta de 51 ani. Hergé declară: „Tintin se înclină în faţa lui Astérix.“

Însă eroii săi au supravieţuit şi multe dintre expresiile lor au fost preluate în limbajul cotidian (de pildă, devenir calife à la place du calife – „a deveni calif în locul califului“, frază recurentă a personajului Iznogoud – sau ils sont fous ces Romains – „sunt nebuni romanii ăştia“, frază recurentă în Astérix). Scenarist de geniu, Goscinny îşi dă întreaga măsură a talentului său de scriitor prin aventurile Micuţului Nicolas, copilul pus pe şotii, imprevizibil şi cu o naivitate dezarmantă. Ceea ce-l va face să spună: „Am o afecţiune aparte pentru acest personaj.“

 

   

 

 

Jean-Jacques Sempé

Când eram mic, făceam multă gălăgie; era singura mea distracţie.

 

Sempé s-a născut pe 17 august 1932, la Bordeaux. Cu rezultate slabe la învăţătură, exmatriculat pe motiv de indisciplină de la Colegiul modern din Bordeaux, Sempé îşi ia viaţa în piept: om bun la toate la un vânzător de vi[1]nuri, monitor în tabere de vară, plus muncă de birou.

La 18 ani, îşi încheie stagiul militar în avans şi pleacă la Paris. Dă năvală în toate redacţiile de ziar de la acea vreme şi, în 1951, îşi vinde primul desen la Sud-Ouest.

Întâlnirea sa cu Goscinny coincide cu debutul unei cariere fulgerătoare de „desenator de presă“. Odată cu Micuţul Nicolas, creează o galerie de portrete memorabile de ştrengari poznaşi care, de-a lungul timpului, au îmbogăţit imaginaţia tuturor.

În paralel cu aventurile micului şcolar, debutează în Paris Match în 1956 şi colaborează cu numeroase reviste.

Primul său album de desene apare în 1962: Rien n’est simple. Vor urma aproximativ 30 de capodopere pline de umor care transpun, într-o manieră excepţională, viziunea sa, de o fină ironie, asupra lumii şi a trecerii noastre prin lume.

De asemenea, este creatorul lui Marcellin Caillou, al lui Raoul Taburin sau al lui Monsieur Lambert, iar talentul său de observator împletit cu un formidabil simţ al ridicolului au făcut din el, de mai bine de 40 de ani, unul dintre cei mai mari dese natori francezi. În afară de propriile albume, a ilustrat Catherine Certitude (Caterina Categoricde Patrick Modiano, precum şi Die Geschichte von Herrn Sommer (Povestea domnului Sommer) de Patrick Süskind.

Sempé este unul dintre puţinii desenatori francezi care au ilustrat coperta prestigioasei reviste The New Yorker. Astăzi, desenele lui aduc zâmbetul pe buzele miilor de cititori ai revistei Paris Match...

A salutat cu entuziasm publicarea volumului Histoires inédites du Petit Nicolas. A fost vizibil emoţionat de acest eveniment şi, în acelaşi timp, a fost surprins şi amuzat de succesul lui Nicolas.

 

 

 

Recomandări (459) Crești cu povești (15) Interviuri (133) Noutăți (152) Artstagram (81) Călătoriile micului om (10) Titluri în focus (440) Evenimente (81) Cartea în 3 minute (19) Dragă scriitorule (29) 15 cărți recomandate de copii (3) Topuri (34) Chestionar Arthur (14) Locuiește în poveste (50) Pasiuni & Colecții (8) Caravana Arthur (14) Trofeul Arthur (22) Ordinul Povestitorilor (16) Artstagram 4 (7) Școală (32) Concursuri (137)
Citește un clasic și devino popular: „Vântul prin sălcii” de Kenneth Grahame, cu ilustrații de Dan Ungureanu
Citește un clasic și devino popular: „Vântul prin sălcii” de Kenneth Grahame, cu ilustrații de Dan Ungureanu de Oana Purice 01 august 2025
Valuri de căldură, atenționări meteo de caniculă și vijelii puternice. Poate și-o vacanță multă așteptată, dar care este precedată, invariabil, de fur...
Mai multe
Motani, mierle, copii și bunici în „Povestiri cu rost. Antologie de texte basarabene“
Motani, mierle, copii și bunici în „Povestiri cu rost. Antologie de texte basarabene“ de Oana Purice 24 iulie 2025
Motanul Ochi-Verde vrea să-i vină de hac rândunicii neatente. Puiul de lin îi joacă o festă bibanului rănit. Păpușa cu inimă de piatră nu-și găsește s...
Mai multe
Combo-ul perfect: știință și comicsuri. „Creierul. Cea mai avansată mașinărie de gândit” de Alex Graudins și Tory Woollcott
Combo-ul perfect: știință și comicsuri. „Creierul. Cea mai avansată mașinărie de gândit” de Alex Graudins și Tory Woollcott de Oana Purice 21 iulie 2025
Vă propun să vorbim din nou despre creier. Bine, mai mult o să vorbesc eu, că asta-i convenția în majoritatea textelor (nu să vorbesc eu, ci să vorbea...
Mai multe
Logo
Toate drepturile rezervate © Grupul Editorial ART