De vorbă cu Alexandru Ciubotariu

20 noiembrie 2014

Acum o vreme am corespondat cu artistul Alexandru Ciubotariu pentru un interviu pentru blogul editurii Arthur. Pe atunci nu știam că Alexandru urma să ilustreze cartea lui Horia Corcheș, Istoria lui Răzvan, ci doar că lucra la conceptul de design pentru volumul Să creștem mici, al Laurei Grünberg.

Puteți afla mai multe despre volumul semnat de Horia Corcheș, a cărui lansare va avea loc sâmbătă, de la ora 11:30, la standul editurii Arthur din cadrul Târgului de carte Gaudeamus, aici.

Ați auzit de Alexandru Ciubotariu? Dar de Pisica Pătrată? Dacă n-ați auzit nici de unul, nici de altul, atunci e cazul să aflați!

Alexandru Ciubotariu este un foarte talentat realizator de benzi desenate care şi-a început cariera de ilustrator în anii ‘90, pe când era la şcoală. A început să-şi publice desenele în ziarul Cuget Liber din Constanţa, când avea doar 15 ani. Până acum el a reuşit să-şi expună lucrările şi proiectele în diferite ţări: Statele Unite ale Americii, Franţa, Suedia, Marea Britanie, Belgia etc., dar şi să decoreze plăci de skateboard, să lucreze la campanii publicitare şi să facă ilustraţie de carte.

Dar Ciubi nu s-a limitat  la benzi desenate sau la ilustraţii, ci şi-a extins zona de interes şi a experimentat în spaţii publice, adică a facut graffiti şi street art.

Dar asta nu este tot, Alexandru a creat şi un muzeu al benzii desenate, o expoziţie ambulantă cu planşe originale din perioada 1935 - 2010 şi a publicat o istorie a genului, numită chiar aşa: Istoria benzii desenate româneşti.

Haideți să aflăm acum direct de la Alexandru ce lucruri îi plac și în ce proiecte de viitor ar vrea să se implice.

Editura Arthur: Ai o carte preferată? O carte pe care ți-ai fi dorit s-o ilustrezi, dar nu ai avut până acum ocazia?

Alexandru Ciubotariu: Cred că sunt mai multe și sper că la un moment dat va veni și lor rândul. Am avut ocazia să ilustrez câteva cărți foarte dragi mie, dintre ele desprinzându-se Aventurile lui Cippolino, povestea copilăriei mele pe care chiar am ales s-o ilustrez așa cum mi-o imaginam în copilărie, fără a o mai trece prin filtrul artistului de astăzi. La proiecte pe care mi le doresc se poate înscrie și adaptarea în bandă desenată a unui mare dramaturg roman. Cred că adaptarea teatrului în bandă desenată poate fi o soluție interesantă atât pentru descoperirea creației dramaturgice, cât și pentru a explora limitele benzii desenate.

E.A.: Care este artistul tău vizual preferat? Te-a influențat în vreun felul stilul acestuia sau contactul cu lucrările sale?

A.C.: Aici este greu de identificat un artist. Sunt mulți și multe lucruri pe care le apreciez. La unul compoziția, la altul cromatica, la altul desenul sau tehnica. Un lucru care pe mine m-a ajutat foarte mult și pe care îl recomand de fiecare dată când am ocazia este cultura vizuală cât mai bogată și diversificată. Este important să vezi de la pictură renascentistă la vârfurile designului web. Totuși, să identific câțiva artiști care îmi plac enorm, aș spune Egon Schiele, Fernando Botero, Sebastian Krüger. Cred că intersecția cu lucrările unor astfel de artiști m-a influențat mai mult la nivel tehnic și mai puțin stilistic.



[caption id="" align="aligncenter" width="329" class=" "] Ilustrație din volumul "Istoria lui Răzvan" de Horia Corcheș[/caption]

E.A.: Care este cartea sau povestea la care ai lucrat cu cea mai mare plăcere? De ce?

A.C.: Așa cum spuneam mai sus, mi-a plăcut enorm să lucrez la Cipollino; de fapt întreaga colecție pe care o coordonez la editura Casa Radio îmi este foarte dragă și investesc foarte mult suflet în ea. Plăcerea lucrului la o carte vine din mai multe direcții. Apropierea față de textul pe care trebuie să ți-l însușești foarte bine pentru a putea oferi ceva în plus cărții prin ilustrația pe care o faci. Apoi colaborarea cu editorul mi se pare extrem de importantă pentru a lucra cu plăcere la un proiect. Poate și momentul din viață în care te afli când începi lucrul la o nouă carte. Apoi, ce vrei să spui prin modul de abordare a unei lucrări. Plăcerea unui ilustrator poate fi uneori chin pentru altcineva. De exemplu, la Greuceanu recent ilustrat a fost o „luptă” pentru a ajunge la rezultatul final, plus câteva luni de muncă susținută. Plăcerea supremă este și atunci când vezi cartea tipărită adusă în punctul pe care ți-l doreai fără nici un compromis.



[caption id="" align="aligncenter" width="333"] Ilustrație din volumul "Istoria lui Răzvan" de Horia Corcheș[/caption]

Îl puteți întâlni pe Alexandru Ciubotariu la Târgul de carte Gaudeamus de la Romexpo, din București. Iar vineri puteți participa chiar la un atelier de benzi desenate pe care artistul îl coordonează alături de scriitoarea Adina Popescu. Atelierul de creație începe de la ora 12:30, la standul Editurii Arthur din cadrul Gaudeamus.



[caption id="attachment_465" align="aligncenter" width="400"] Vineri, 21 noiembrie, la standul editurii Arthur de la Gaudeamus[/caption]
Vă recomandăm şi