Ce este logica și când poate reprezenta un pericol?

29 februarie 2024
Ce este logica?

Despre logică

Din păcate, am întâlnit mulți oameni care cred că logica se adresează doar profesorilor bătrâni care inventează teste de IQ pe care un simplu muritor nu le-ar putea înțelege. Adevărul este că multe mame și mulți tați care își educă copiii acasă sunt intimidați de logică. Seamănă foarte mult cu matematica și părinții cred că este o materie la fel de dificilă. Unii oameni cred că logica este un subiect abordat doar de cei cu IQ-ul unui fizician în activități din domeniul nuclear.

Nu este adevărat! Logica este peste tot în jurul nostru. De fapt, erorile de gândire sunt peste tot în jurul nostru. Treaba noastră este să reușim să le identificăm. Logica ne ajută să identificăm persoanele care încearcă să ne convingă să credem lucruri neadevărate.  

Exerciții de imaginație

De exemplu, să ne imaginăm această reclamă TV lipsită de sens:

O coajă de banană este pe jos. Un băiat cu role alunecă pe coaja de banană. O mamă șocată vine să-și salveze copilul, dar îi găsește trupul neînsuflețit. Ecranul devine negru și apare scris: „Lasă-ți copilul să se bucure de viață cât mai poate. . . Gumă Fruity-Loop.”

Deși acest exemplu poate părea extrem, nu este departe de tehnicile folosite în discursurile politice, reclamele, filmele din zilele noastre sau de cineva care încearcă să ne influențeze părerile.  

Acest lucru s-ar putea să vă surprindă, dar motivele pe care oamenii ni le oferă pentru a-și vinde produsele, pentru a le vota candidatul preferat sau pentru a le urma exemplul nu sunt logice. Adesea, aceste motive se bazează pe emoție și nu pe o gândire logică. Un dealer de mașini vrea să ne convingă să cumpărăm noul SUV pentru că arată mai impunător – nu pentru că este mai impunător. Avocatul din sala de judecată încearcă să convingă juriul să simtă că argumentul său este corect – nu să știe că argumentul său este corect.

Un aspect important al logicii, îl putem numi chiar autoapărare, este să recunoașteți o eroare de gândire atunci când dați de ea și să învățați cum să cum să răspundeți corect în situația respectivă.

Despre propagandă

Propaganda este folosită de oamenii care vor să ne păcălească manipulându-ne emoțiile pentru a ne dezinforma. Prin urmare, propaganda încearcă să ne motiveze să fim de acord cu ceva fără să gândim înainte.

Propaganda este peste tot. Astăzi nu mai putem să mestecăm gumă fără să ne fie manipulate emoțiile printr-o tehnică de propagandă sau alta. Observați un exemplu de propagandă în această reclamă TV inventată:

Un adolescent posomorât se plimbă pe stradă. Vede o gumă de mestecat. O ridică și o bagă în gură. Din senin, apar un pianist, o trupă și un cor, care cântă o melodie veselă despre cât de important este să-și asculți sentimentele. Pe ecran apare scris: „Aveți nevoie de o schimbare ... Gumă Fruity-Loop.”

Transferul - o tehnică de propagandă

Ați observat că această reclamă nu spune nimic despre gustul gumei Fruity-Loop? Oferă doar o impresie despre viața minunată pe care o vei avea dacă mesteci guma Fruity-Loop. Această reclamă folosește o tehnică de propagandă numită transfer.

Oamenii din publicitate folosesc transferul atunci când vă arată o poză cu ceva pe gustul vostru (o trupă care cântă muzică), dar în același timp vă arată și produsul lor (guma de mestecat), sperând că veți asocia starea de bine cu produsul respectiv. „Wow, ce cântec frumos; uite o gumă de mestecat; acea gumă trebuie să fie la fel de bună precum muzica.” Desigur, acest lucru este lipsit de sens, dar poate convinge mulți oameni să cumpere guma.

Reclamele la țigări prezintă uneori cowboy duri care călăresc pe un teren accidentat. Aceste reclame sunt exemple bune de transfer deoarece, de cele mai multe ori, cowboy-ul din reclamă nici măcar nu fumează. Agentul de publicitate vrea să vă facă să credeți că, dacă fumați marca respectivă, veți fi duri și nobili.

Agenții de publicitate folosesc transferul și atunci când o celebritate promovează un produs care nu are legătură cu domeniul său de interes. Michael Jordan într-o reclamă la McDonald’s este un exemplu de transfer. Michael Jordan nu este un expert în domeniul culinar, dar agentul de publicitate speră că vom asocia McDonald’s cu jucătorul de baschet. Cu toate acestea, un agent de publicitate nu folosește transferul atunci când sportivul promovează un produs din domeniul său de activitate. Dacă Michael Jordan promovează pantofi de baschet, avem încredere în recomandările sale!

Transferul se poate face și prin sentimente negative. De exemplu:

O reclamă începe cu o secvență rapidă de imagini distorsionate ale candidatului B, filmate într-o zi ploioasă, cu o muzică deranjantă pe fundal. Urmează o imagine clară a candidatului A ținând un discurs într-o sală de clasă plină de copii. O trupă cântă un marș frumos. O voce spune: „Un vot pentru candidatul A este un vot pentru viitor”.

Când oamenii văd imagini neclare și aud muzică neplăcută, se simt incomfortabil și asociază sentimentul cu ce au văzut. Dacă un agent de publicitate ne poate face să ne simțim inconfortabil când ne gândim la candidatul B, atunci probabil nu îl vom vota în ziua alegerilor.

La această lecție de logică, v-am învățat despre propagandă și despre tehnica de transfer. Nu a fost atât de rău, nu-i așa? Propaganda este de fapt doar o mică parte din studiul logicii. Există și alte aspecte ale acestei materii care vor fi studiate, dar le vom lăsa pentru data viitoare!

Traducere din limba engleză: http://www.fallacydetective.com/articles/read/what-is-logic-and-is-it-dangerous

Video Trailer
Booktrailer ”Detectivul erorilor de gândire”
Recomandări (346) Interviuri (115) Noutăți (83) Călătoriile micului om (7) Titluri în focus (327) Evenimente (74) Cartea în 3 minute (19) Dragă scriitorule (29) Topuri (30) Locuiește în poveste (45) Caravana Arthur (14) Trofeul Arthur (20) Ordinul Povestitorilor (12) Școală (30) Artstagram 4 (3) Concursuri (134)
Avanpremieră: „Evrika! Experimente științifice pentru copii” + 3 experimente distractive
Avanpremieră: „Evrika! Experimente științifice pentru copii” + 3 experimente distractive 25 aprilie 2024
În cartea Evrika! Experimente științifice pentru copii veți găsi 105 proiecte distractive care îi vor surprinde, încânta și învăța lucruri noi pe copi...
Mai multe
Anchetă Arthur – Pasiuni & Colecții #8. Povestitoare: Daniela Ulieriu
Anchetă Arthur – Pasiuni & Colecții #8. Povestitoare: Daniela Ulieriu de Ema Cojocaru 23 aprilie 2024
Cu Daniela Ulieriu încheiem ancheta de primăvară la care au participat scriitorii români publicați la Arthur, Genius și miniGrafic. Cred că nu puteam...
Mai multe
Michael Ende. Limbajul fanteziei și al aventurii
Michael Ende. Limbajul fanteziei și al aventurii de Oana Purice 18 aprilie 2024
Când a fost ultima dată când ați pus telefonul pe mute, ați închis laptopul și televizorul și ați citit, doar pentru voi, o carte din raftul copiilor?...
Mai multe
Toate drepturile rezervate © Grupul Editorial ART